in

102-latek był pewien, że nikt z rodziny nie przeżył Holocaustu – 70 lat po nim poznaje prawdę

Wojna to okrutna gra garstki szaleńców, której koszty ponoszą niewinni…

W 1939 roku Eliahu Pietruszka miał 24 lata i mieszkał w Warszawie ze swoją rodziną – rodzicami i dwaj młodszymi braćmi bliźniakami Volfem i Zeligiem.

Po wybuchu wojny Eliahu uciekł do ZSRR. Jego rodzina została w Warszawie, zamknięta w getcie, a po jego likwidacji przewieziona do obozu zagłady.

Eliahu po wojnie pozostał w Rosji, ożenił się. Z informacji wynikało, że tylko Volf zdołał ocaleć z obozu, ale został zesłany na Syberię, gdzie zmarł.

1949 roku Eliahu przeprowadził się do Izraela, gdzie zaczął nowe życie.

Urodziły mu się dzieci, a w końcu doczekał się wnuków. Kilka miesięcy temu wnuk Eliahu, Shakhar Smorodinsky, otrzymał email od swojego kuzyna z Kanady, który dokonał niezwykłego odkrycia analizując swoje drzewo genealogiczne.

Na stronie Yad Vashem przeglądał bazę danych ze świadectwami ofiar Holokaustu. Znalazł tam świadectwo pozostawione przez Volfa, złożone w 2005 roku!

Jak się okazało Volf przeżył sowiecki obóz pracy. Zamieszkał Magnitogorsku, w ośrodku przemysłowym położonym w górach Ural. Pracował tam jako budowniczy. Miał syna o imieniu Alexandre.

Niestety zmarł w 2011 roku w wieku 88 lat przekonany, że jego brat nie przeżył wojny. Alexandre , jego syn był ogromnie zaskoczony, gdy dowiedział się, że posiada rodzinę, o której nigdy nie słyszał. Na zaproszenie stryja pojechał do Izraela żeby ich poznać.

Spotkanie było niezwykle poruszające.

„Czekałem przez 70 lat, aby cię zobaczyć!” – powiedział Eliahu na widok bratanka – „Jesteś kopią swojego ojca”.

„Tak bardzo się cieszę, że mój brat coś po sobie zostawił i mam tu na myśli jego syna” – “Masz dużo rodziny w Izraelu, już nigdy nie będziesz sam.”

Na poniższym filmie możecie zobaczyć emocjonalne spotkanie mężczyzn, trudno powstrzymać łzy…